SZKOLENIA TRENERÓW I COACHÓW

PODSTAWOWY TRENING TRENERÓW

INTERAKTYWNE TECHNIKI PROWADZENIA SZKOLEŃ

WARSZTAT TRENERA

ZARZĄDZANIE SZKOLENIAMI

SYSTEM DOBORU I KSZTAŁCENIA TRENERÓW WEWNĘTRZNYCH

TRENING COACHÓW




PODSTAWOWY TRENING TRENERÓW

W czasie szkolenia uczestnicy poznają i przećwiczą narzędzia wspomagające poszczególne etapy procesu szkoleniowego: od przygotowania szkolenia poprzez jego realizację do zakończenia.
Będą mieli okazję sprawdzić się w treningu autoprezentacji, który umożliwi wgląd w osobiste kompetencje trenerskie, "podgląd" innych trenerów - czerpanie dobrych wzorców a unikanie błędów, zmotywuje do rozwoju.
Rezultatem szkolenia będzie zwiększenie efektywności szkoleń merytorycznych prowadzonych przez trenerów poprzez udoskonalenie technik przekazywania wiedzy.
Jak powszechnie wiadomo, głęboka profesjonalna wiedza merytoryczna nie zawsze idzie w parze z umiejętnością przekazywania jej innym.
W czasie szkolenia trenerzy ASYLON będą starali się kształtować postawę zaangażowania, rozwoju i odpowiedzialności za efekty prowadzonych szkoleń.

Program szkolenia

PODSTAWOWE KOMPETENCJE TRENERA - trening konstruktywnej autoprezentacji i komunikacji

  • jak zjednać słuchaczy? - tworzenie wizerunku eksperta

  • jaki typ trenera reprezentuję? (test temperamentu)

  • na co mam postawić w moim rozwoju trenerskim, a czego unikać?

  • pozytywna autoprezentacja (wizerunek statyczny i dynamiczny)

  • komunikacja niewerbalna - dostosowanie gestów, postawy i sposobu poruszania się, proksemika, mimika: kontakt wzrokowy i uśmiech

  • techniki efektywnej pracy głosem

  • radzenie sobie ze stresem

  • panowanie nad emocjami i tremą - techniki relaksacyjne

ZNAJOMOŚĆ PODSTAWOWYCH UWARUNKOWAŃ PROCESU UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA LUDZI DOROSŁYCH - ANDRAGOGIKA

  • zasady uczenia się dorosłych (m.in. doświadczenie, stereotypy, pragmatyzm, opór przed zmianą)

  • style uczenia się

  • uwzględnianie właściwości krzywych: zapamiętywania Ebbinghausa (efekt początku i końca, wyróżniki, powtórzenia), uczenia się Yerkesa - Doddsona, wydajności pracy umysłowej i koncentracji

  • ustalanie norm i zasad szkoleniowych - kontrakt szkoleniowy trenera z grupą

DYNAMIKA SZKOLEŃ

  • pobudzanie dynamiki grupy: atmosfera zajęć, konkretne cele, zaangażowanie uczestników i trenera, interaktywność

  • pokonywanie oporu grupy poprzez analizę sytuacji szkoleniowych i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań

  • wykorzystanie efektu synergii grupowej

  • dyscyplinowanie słuchaczy przez odwoływanie się do zawartego kontraktu

  • definicja efektywnego szkolenia - cechy dobrych i złych szkoleń

PRZYGOTOWANIE SZKOLENIA

  • tworzenie konspektu szkolenia, ściąga na jednej stronie - notatka nielinearna

  • zasady sporządzania profesjonalnych materiałów wizualnych (slajdów) oraz skryptów i pomocy dla uczestników

  • przygotowanie sali i sprzętu dydaktycznego

METODY WARSZTATOWE W SZKOLENIU MERYTORYCZNYM

  • efektywna prezentacja: modele AIDA, diament, drzewko 

  • powiedziane, ale nieusłyszane - jakimi środkami możemy wpłynąć na zainteresowanie słuchaczy?

  • usłyszane, ale niezrozumiane - zwrócenie uwagi na konieczność dostosowania formy prezentacji do treści przekazu (struktura prezentacji)

  • zrozumiane, ale nie zaakceptowane - rozwijanie umiejętności prezentowania z uwzględnieniem potrzeb odbiorcy

  • studium przypadku - realne sytuacje zawodowe: rzeczywiste lub przewidywane, kiedy stosować, jak samodzielnie opracować studium przypadku, zasady i sposoby prowadzenia

  • sztuka prowadzenia dyskusji oraz sesji pytań i odpowiedzi

STRUKTURA SZKOLENIA

  • wstęp: powitanie, przedstawienie celu, programu, harmonogramu, jakie pytania należy ubiec, zawarcie kontraktu ze słuchaczami na współpracę (określenie roli trenera i słuchaczy, dyscyplina, porządek, zebranie oczekiwań, itp.), ćwiczenia otwierające

  • wątek zasadniczy - wybór treści tematycznej szkolenia (układ w czasie, metody, materiały, pomoce, profesjonalne posługiwania się sprzętem dydaktycznym: rzutnik z laptopem, flipchart, kiedy mówić, kiedy pokazywać, kiedy wręczać materiały

  • monitorowanie odbioru wiedzy przez uczestników (pytanie, powtórzenie)

  • podsumowanie - powtórzenie najważniejszych informacji przez trenera lub/ i sesja pytań i odpowiedzi, dyskusja

SYTUACJE KRYZYSOWE W TRAKCIE SZKOLENIA - praca na sytuacjach podanych lub wyobrażanych przez uczestników szkolenia wzbogaconych o gotowe case study

  • opór, brak dyscypliny, nietypowe zachowania słuchaczy, nieprzewidziane sytuacje - jak sobie z nimi radzić

  • czy istnieją "trudni" słuchacze? - jak ich zrozumieć i zaangażować?

  • trening asertywnych zachowań trenerskich w kontakcie ze słuchaczami - wyrażanie i przyjmowanie krytyki, radzenie sobie z niewygodnymi pytaniami, zastosowanie komunikatów wytrychów

  • techniki panowania nad emocjami


Powrót do listy




INTERAKTYWNE TECHNIKI PROWADZENIA SZKOLEŃ

  1. Dynamika grupy szkoleniowej

    • fazy rozwoju grupy szkoleniowej

    • zawarcie kontraktu - określenie reguł współpracy, porządku spotkania oraz ról trenera i szkolonych

    • pobudzanie dynamiki pracy z grupą - motywowanie, pokonywanie oporu przed zmianą

    • wykorzystanie efektu synergii grupowej

    • pokonywanie oporu grupy przez analizę sytuacji i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań

    • dyscyplinowanie słuchaczy przez odwoływanie się do zawartego kontraktu na pracę.

  2. Stosowanie interaktywnych metod nauczania (doświadczenie-refleksja-wniosek-działanie)

    • pokaz i próbowanie

    • analiza sukcesów i porażek

    • wzmocnienie pozytywne

    • modelowanie procedury

    • poprawa wykonania

    • pochwała

  3. Techniki interaktywne (warsztatowe)

    • dyskusja kierowana

    • debata oxfordzka

    • case study

    • plakat, metaplan, analiza SWOT

    • kwestionariusze

    • scenki i gry

  4. Wykorzystanie kamery w praktycznych szkoleniach zawodowych

    • opracowywanie scenek i gier symulacyjnych

    • sposoby zastosowania kamery - filmowanie materiału i pokaz

    • sesje informacji zwrotnych

  5. Modelowanie asertywnych umiejętności trenerskich w trudnych sytuacjach szkoleniowych


Powrót do listy




WARSZTAT TRENERA

  1. Kompetencje osobiste trenera

    • cechy osobiste

      • empatia

      • otwartość i elastyczność

      • ustawiczne uczenie się

    • komunikacja

      • zjednywanie słuchaczy - pierwsze wrażenie w tworzeniu wizerunku eksperta

      • budowanie pewności siebie i pozytywnej autoprezentacji trenerskiej

      • panowanie nad emocjami i tremą (operowanie oddechem, koncentracja)

      • jakość mówienia - profesjonalny język, dykcja, operowanie głosem: ton, tempo

      • asertywna komunikacja werbalna w kontakcie ze słuchaczami, szczególnie w czasie dyskusji - konstruktywna krytyka, erystyka,

      • komunikat "Ja", parafraza, komunikaty wspierające

      • komunikacja niewerbalna - dostosowanie gestów, postawy i sposobu poruszania się, proksemika, mimika: kontakt wzrokowy i uśmiech

    • wiedza w zakresie psychologii uczenia dorosłych

      • motywowanie, zachęcanie, wzmocnienia pozytywne, optymalizacja stresu

      • usuwanie barier psychologicznych w uczeniu się (negatywne nastawienie, brak wiary w swoje możliwości, zbyt wysoki poziom stresu)

      • stymulacja umysłowa (techniki trenowania umysłu, synchronizacja ośrodków prawej i lewej półkuli mózgowej).

      • uwzględnienie właściwości procesu zapamiętywania, krzywej uczenia się Yerkesa-Doddsona, krzywej wydajności pracy umysłowej oraz stylów uczenia się w projektowaniu i prowadzeniu szkoleń grupowych

      • przełamywanie stereotypów myślowych - kształcenie kreatywności poprzez stosowanie interaktywnych metod nauczania (doświadczenie-refleksja-wniosek-działanie):

        • pokaz i próbowanie

        • analiza sukcesów i porażek

        • wzmocnienie pozytywne

        • modelowanie procedury

        • poprawa wykonania

        • pochwała.

    • znajomość dynamiki grupy szkoleniowej

      • fazy rozwoju grupy szkoleniowej

      • zawarcie kontraktu - określenie reguł współpracy, porządku spotkania oraz ról trenera i szkolonych.

      • pobudzanie dynamiki pracy z grupą - motywowanie, pokonywanie oporu przed zmianą

      • wykorzystanie efektu synergii grupowej.

      • pokonywanie oporu grupy przez analizę sytuacji i wspólne szukanie satysfakcjonujących rozwiązań

      • dyscyplinowanie słuchaczy przez odwoływanie się do zawartego kontraktu na pracę.

  2. Techniki prowadzenia szkoleń

    • prezentacja

      • struktura

      • materiały wizualne

      • sesja pytań i odpowiedzi,

    • metody warsztatowe (interaktywne)

      • ćwiczenia i gry integracyjne - motywacja grupy do wspólnej nauki

      • dyskusja kierowana przez trenera, debata oxfordzka

      • studium przypadku - realne sytuacje zawodowe: rzeczywiste lub przewidywane

      • burza mózgów

      • metaplan

    • wykorzystanie kamery w praktycznych szkoleniach zawodowych:

      • opracowywanie scenek i gier symulacyjnych

      • sposoby zastosowania kamery - filmowanie materiału i pokaz

      • sesje informacji zwrotnych

      • modelowanie pożądanych zachowań

      • komentarz trenerski

  3. Tworzenie programów szkoleniowych

    • zasady organizacji szkoleń i procedury planowania szkolenia

    • analiza potrzeb szkoleniowych firmy jako całości, jednostek organizacyjnych i potrzeb indywidualnych pracowników

    • projektowanie szkoleń grupowych, coachingu i szkolenia na stanowisku pracy

  4. Formułowanie celów szkoleniowych

    • ogólna identyfikacja zamierzeń - analiza potrzeb szkoleniowych prowadząca do ustalenia obszarów wymagających interwencji.

    • utworzenie celów szczegółowych i ustalenie hierarchii ich ważności.

  5. Programowanie szkolenia grupowego

    • program, scenariusz i konspekt

    • metody

    • oczekiwane rezultaty

    • sposób sprawdzenia rezultatów

    • sprzęt dydaktyczny, materiały szkoleniowe i pomocnicze

    • uwzględnienie na początku zajęć integracyjno -motywujących służących zwiększeniu otwartości, zaufania i aktywności

    • podsumowanie

  6. Ewaluacja szkoleń - zastosowanie modeli ocen w praktyce

    • model D. Kirkpatricka,

    • model A. Hamblina

    • model P. Birda i N. Rachama


Powrót do listy




ZARZĄDZANIE SZKOLENIAMI

  1. Metody rozpoznania potrzeb szkoleniowych w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw:

    • analiza Pola Sił

    • analizy grupowe: analiza SWOT, technika nominalna i delficka zebraniach

    • analiza stanowisk, zadań i ocen pracowników

    • analiza dokumentów, szczególnie: raporty, zażalenia klientów, reklamacje

    • rozmowy z wybranymi pracownikami - bezpośrednie i telefoniczne

    • specjalnie opracowane ankiety imienne przesyłane faxem lub przez internet

    • ankiety anonimowe - "skrzynka zmian"

    • obserwacja pracy

    • testy: Style Kierowania, Kwestionariusz Zachowań, Test Preferencji Zespołowych

  2. Analiza potrzeb firmy jako organizacji, grupowych potrzeb jednostek organizacyjnych i indywidualnych potrzeb pracowników

  3. Wskazanie luk szkoleniowych i sposobów rozwiązań

  4. Określenie celów szkoleniowych wg Modelu SMART

  5. Projektowanie szkoleń grupowych, coachingu i szkolenia na stanowisku pracy

  6. Zasady organizacji szkoleń

  7. Ewaluacja, sprawdziany


Powrót do listy




SYSTEM DOBORU I KSZTAŁCENIA TRENERÓW WEWNĘTRZNYCH

PROGRAM DORADCZO - SZKOLENIOWY

  1. Selekcja kandydatów na trenerów podczas prowadzenia szkolenia zamkniętego z zakresu umiejętności psychologicznych dla grupy kandydatów wytypowanych przez firmę

  2. Dobór trenerów Metodą Assessment Centre

  3. Praktyczne szkolenie modułowe z zakresu autoprezentacji trenerskiej, komunikacji, pracy z grupą szkoleniową, metodologii organizacji i prowadzenia szkoleń, coachingu i feedback'u.

  4. Zaprojektowanie i pomoc metodyczno - merytoryczna w prowadzeniu wstępnych szkoleń wewnętrznych w firmie oraz z zakresu: autoprezentacji, komunikacji, obsługi klienta, technik sprzedaży i innych wynikających z potrzeb

  5. Staże trenerskie i współpraca metodyczna z ASYLON OP w zakresie planowania, projektowania i prowadzenia szkoleń w firmie

  6. Superwizja na stanowisku pracy.

  7. Grupa wsparcia


Powrót do listy




TRENING COACHÓW

Cele szkolenia

  • Zrozumienie istoty coachingu wewnątrz-organizacyjnego

  • Poznanie możliwości zastosowania coachingu w ramach organizacji

  • Przyswojenie i przetrenowanie istotnych umiejętności i metod pracy coacha

  • Autorefleksja i diagnoza własnych predyspozycji do pełnienia roli coacha

  • Rozwój szeroko pojętych osobistych kompetencji coacha

  • Nabycie praktycznych umiejętności w stosowaniu narzędzicoachingu

Tematyka szkolenia

  1. Istota coachingu i mentoringu - możliwości i ograniczenia organizacyjne oraz psychologiczne.

  2. Mentoring, coaching, on the job training - podobieństwa i różnice.

  3. Podstawowe kompetencje coacha

    • jak zjednać podopiecznego? - tworzenie wizerunku eksperta

    • pozytywna autoprezentacja (wizerunek statyczny i dynamiczny)

    • komunikacja werbalna - aspekty informacji, komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa, formalna i nieformalna

    • komunikacja niewerbalna - dostosowanie gestów, postawy, proksemika, mimika: kontakt wzrokowy i uśmiech

    • panowanie nad emocjami i tremą - stosowanie technik redukujących napięcie emocjonalne

    • techniki efektywnej pracy głosem

  4. Style odbioru informacji przez dorosłych

    • uwzględnianie właściwości krzywej zapamiętywania Ebbinghausa, krzywej uczenia się i motywacji Yerkesa oraz krzywej wydajności pracy umysłowej w procesie przekazywania informacji i wiedzy

    • zasady uczenia się dorosłych (doświadczenie, stereotypy, pragmatyzm, opór przed zmianą)

    • style uczenia się wg Kolba (aktywator, teoretyk, pragmatyk, kontemplator)

    • stożek doświadczenia Deale'a

  5. Coaching w rozwijaniu pracowników

    • systematyczny i zaplanowany proces spotkań ze szkolonym pracownikiem

    • wyważona i obiektywna ocena pokazująca słabe strony i sfery do poprawy (badanie potrzeb szkoleniowych)

    • wspólne wypracowanie rozwiązań z pracownikiem

    • etapy coachingu "Od stylu prowadzenia za rękę do stylu wolnej ręki"

      • analiza potencjału

      • planowanie doskonalenia

      • realizacja /nauka

      • monitoring i ocena

    • efekty coachingu - raz zdobyta wiedza i doświadczenie nie zanikają, ale kumulują się, dając przyczynek do powstania organizacji uczącej się

  6. Model zarządzania sytuacyjnego P. Herseya uwzględniający poziom kompetencji i motywacji pracownika oraz style podejścia coacha do pracowników

    • test stylów kierowania (TSK)

    • rola zarządzania przez cele i przez relacje w procesie rozwijania pracowników

    • motywacyjny styl coachingu w zależności od kompetencji i potrzeb rozwojowych pracownika

  7. Komunikacyjne umiejętności coacha

    • zasady udzielania informacji zwrotnej, czyli jak rozmawiać z pracownikiem, aby uczynić z jego błędów silną motywację

    • konstruktywna krytyka - jak krytykować, aby nie zniechęcić do pracy, a zachęcić do zmiany zachowania, zamiana ocen na opinie

    • efektywne pytania - najskuteczniejsze narzędzie dialogu

    • wybrane techniki aktywnego słuchania przydatne w prowadzeniu rozmowy z podopiecznym - parafraza, klaryfikacja

    • asertywność w kontakcie ze słuchaczami, szczególnie w czasie dyskusji - konstruktywna krytyka, erystyka, odmowa, komunikat "Ja", parafraza, zamglanie, komunikaty wspierające

    • techniki twórczego rozwiązywania problemów

    • praktyczne zastosowanie procedury sporu konstruktywnego

  8. Narzędzia coachingowe

    • rozmowa wstępna

    • wywiad kompetencyjny

    • wywiad strukturyzowany

    • arkusz obserwacyjny

    • kwestionariusz

    • szkolenie na stanowisku pracy

    • analiza SWOT

    • case study

    • scenki

    • feedback i rozmowa oceniająca

  9. Videotrening zastosowania narzędzi coachngowych, szczególnie rozmowy coachingowej
    Zastosowanie struktury i sposobu prowadzenia rozmowy rozwijającej z realnych i prawdopodobnych sytuacji zawodowych.


Powrót do listy


szkolenia telewindykacja kalendarz

Wykonanie PCNT

ASYLON OP | tel/fax: 22 833 23 95 | kom. 509 17 42 44 | e-mail asylon@asylon.pl